7

یادداشت رسیده | تعزیر؛ ابزار مکمل فرهنگ

  • کد خبر : 685
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
یادداشت رسیده | تعزیر؛ ابزار مکمل فرهنگ
شکی نیست که برای اجرای احکام دینی در جامعه همواره لازم است از ظرفیت عمومی و مردمی استفاده شود و استفاده از این ظرفیت عظیم نیز تا فرآیند فرهنگ سازی کامل نشود به نتیجه نمی رسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، اگرچه عنصر عقاید و باورهای مردم در شکل گیری فرهنگ یک جامعه نقش اساسی دارد، اما قانون‌گذاری حاکمیتی در مقررات موجود در جامعه نیز نقش تاثیرگذاری در شکل گیری فرهنگ اجتماعی مردم دارد همانند فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی که نقش قانون‌گذاری و استفاده از ابزارهای تنبیهی در نهادینه شدن آن در میان اکثر رانندگان قابل انکار نیست.

در فقه اسلامی کاربرد تعزیر، کاربرد اثربخشی به مقررات است تا با فراگیر شدن قوانین شرعی در جامعه هنجار عمومی مردم بر اساس احکام شریعت شکل بگیرد و در نهایت فرهنگ سازی در مسیر اغراض شریعت محقق شود همان اغراضی که تأمین مصالح فردی و اجتماعی بشر عمده آن است و تشریع شریعت بر اساس آن رخ داده است.

تعزیر در لغت به معنای تأدیب است و وجه پیش‌بینی آن در مواضع مختلف از فقه اسلامی نیز به منظور تأدیب متخلفین در مسیر پایبندی به احکام شرعی است مخصوصا در احکامی که بیشتر جنبه اجتماعی و عمومی دارند مثل تعزیر شخصی که در ماه مبارک رمضان روزه خود را عالما و عامدا افطار می کند که در صورت تکرار سه یا چهار مرتبه و عدم تأثیر تنبیه های قبلی، جریمه او اعدام است.

مسئله عفاف وحجاب نیز یکی از مسائلی است که می توان انضباط بخشی به آن را مشمول اصل جواز تعزیر دانست چرا که از یک طرف رعایت حجاب و لزوم عفت ورزی از ضروریات دین اسلام بلکه ادیان توحیدی است و از طرف دیگر بعد اجتماعی بودن این فریضه الهی به هیچ وجه قابل انکار نیست بنابراین حاکم اسلامی و یا کسانی که از طرف حاکم اختیار حکم کردن دارند می توانند در جهت سوق دادن جامعه به سمت پایبندی به عفاف و حجاب در جامعه کسانی را که این هنجار شرعی را رعایت نمی کنند تعزیر نمایند و آنها را وادار به رعایت قانون شریعت کنند که البته این جزء از اجزاء فرایند فرهنگ سازی به معنای در نظر نگرفتن تعلیم و تبلیغ و ارشاد با ابزارهای هنرمندانه و اقناعی و همچنین رفع موانع رسیدن به آن نیست.

تعزیر نیز همانطور که می تواند برای افراد و مصادیق خاص و در ضمن حکم دادگاه تعیین شود می تواند با توجه به صلاحدید مراجع قانونی به صورت عمومی در دستور کار قرار گیرد و در این میان حقوق شهروندی از نگاه امانیستی و لیبرالیستی نمی تواند حاکم بر آن باشد چرا که حقوق شهروندی در صورتی اعتبار دارد که احکام الهی و شرعی را که در واقع بعد اجتماعی آن همان حقوق عامه است نقض نکند چرا که در نهایت مقام تزاحم است و در مقام تزاحم بین حقوق شهروندی مثل تزاحم بین استفاده از خدمات عمومی و استفاده از حق معنویت و اخلاق در جامعه برای آحاد مردم، این حق معنوی و شرعی مردم یا همان حقوق عامه است که از منظر اسلام باید تقدم پیدا کند تا جایی که گاهی حدود و تعزیرات به حاکم این حق را می دهند که بالاترین حق شهروندی که حیات باشد را از شخص متخلف سلب کنند تا جامعه در پرتو انضباط جمعی به امنیت، آرامش و عدالت بیشتری دست پیدا کند.

آنچه امروز در عرصه عمومی جامعه پیش آمده و عده ای را به سمت هنجار شکنی و معصیت علنی پیش برده عدم راهبرد موثر و مستمر در استفاده از ابزار #تعزیر در جامعه اسلامی بوده است اگر چه ترک فعل ها و سیاست های غلط فرهنگی توسط برخی از متولیان فرهنگی و انفعال جامعه متدینین نیز به هیچ وجه قابل انکار نیست.

برخورد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با متخلفان جنگ تبوک که از شرکت در جهاد سر باز زده بودند و تحریم اجتماعی آنها محروم کردن آنان از حقوق شهروندی به منظور تأدیب آنها بود که اتفاقا ابزار مناسبی برای تنبیه آنها و پیشگیری از تخلف دیگران بود تا جایی که آنها متوجه اشتباه خود شدند و توبه کردند و خداوند نیز توبه آنها را قبول کرد.(مراجعه شود ه تفسیر ذیل سوره مبارکه توبه آیه ۱۱۸).

محمد استوار میمندی

لینک کوتاه : https://fars.ismc.ir/?p=685

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
اجلاسیه مسئولان مدارس علمیه فارس اربعین استوارمیمندی تقدیر جهادی حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال حوزه حوزه علمیه استان فارس دیدار با خانواده شهید روحانی شهید مصطفی مرادی خوب زائران علمیه فارس مجمع نمایندگان طلاب محمد استوار میمندی مدرسه مدیر مدیر حوزه علمیه فارس مدیریت حوزه علمیه استان فارس معاون تهذیب حوزه علمیه استان فارس نفر اول حفظ پانزده جزء محمدامین تقوایی (امام صادق(ع)_استهبان)( راه یافته مرحله کشوری) نفر اول رشته 5 جزءمحمد عرفان سرحدی(امام صادق(ع)_استهبان)(راه یافته مرحله کشوری) نفر اول رشته اذان امیرمحمد داشته (امام صادق(ع)_استهبان) نفر اول رشته تفسیر و مفاهیم اسماعیل حسینی پور (امام صادق(ع)_داراب)(راه یافته مرحله کشوری) نفر اول رشته حفظ کل قرآن حبیب امیری (امام صادق(ع)_استهبان)(راه یافته به مرحله کشوری) نفر اول رشته دعاخوانی محمدرضا معنویان (صالحیه_کازرون) نفر اول رشته قرائت تحقیق یوسف شرفی (امام صادق(ع)_استهبان)(راه یافته مرحله کشوری) نفر اول رشته قرائت ترتیل میلاد مفتاحی (مرکزی_شیراز)(راه یافته مرحله کشوری) نفر دوم حفظ پانزده جزء مهدی صالحی زاد (امام صادق(ع)_استهبان ) نفر دوم رشته 5 جزء امیرعلی توانی(امام صادق(ع)_استهبان) نفر دوم رشته اذان حسن کریمی (امام سجاد(ع)_شیراز) نفر دوم رشته تفسیر و مفاهیم عبدالحسین حیدری (سفیران هدایت_فسا) نفر دوم رشته حفظ کل قرآن علی زینلی (محمدیه_شیراز) نفر دوم رشته دعا خوانی عبدالوهاب مهنّایی (امام صادق(ع)_استهبان) نفر دوم رشته قرائت تحقیق حمیدرضا اسکندری (منصوریه_شیراز) نفر دوم رشته قرائت ترتیل محمد علی پور (منصوریه_شیراز) نفر سوم حفظ پانزده جزء مهدی قاسمی (امام صادق(ع)_استهبان) نفر سوم رشته 5 جزء  امیرحسین جلالی(امام صادق(ع)_استهبان) نفر سوم رشته اذان حسین بی نیاز (باقرالعلوم(ع)_گراش) نفر سوم رشته تفسیر و مفاهیم حسین زارعی (مدرسه فقهی امام رضا(ع)_شیراز) نفر سوم رشته حفظ کل قرآن محمدصالح اُرُجی (امام صادق(ع)_استهبان) نفر سوم رشته دعا خوانی علی نجفی (مرکزی_شیراز) نفر سوم رشته قرائت تحقیق حسین صیّادی (امام خمینی(ره)_جهرم) نفر سوم رشته قرائت ترتیل حسن گودرزی (سفیران علی بن موسی الرضا(ع)_شیراز) همایش حوزه انقلابی و حوزه منتظر